tirsdag 10. januar 2012

Maths 1 år i dag 10.01.2012

Svangerskapet: Blæh! :( Sykemeldt fra knappe 3 mnd på vei, ubegrensa kvalm og sliten i bekkenet.

Var hos Famefotografene 4 dager før han ble født:






Maths er mandagsbarn og født 21.20 om kvelden, etter 6 uproblematiske timer med rier.
Jeg kom inn på sykehuset 19.30 med 3 cm åpning, spurte etter epidural med en gang.
Kvart over åtte fikk vi fødestue, og anestesilege tilkalt.
Men fikk jeg noen gang denne epiduralen da????? Nei.....han rakk det ikke.
Men men, det gikk da det også med noen kraftuttrykk og forbannelser over det hele.
Hadde en fantastisk god jordmor som tro til med sine varme omslag!!! :-)
Alt gikk veldig greit, men lillemann sto lenge med hodet langt nedi bekkenet under pressrier i væl
en times tid så han var noget blåprikkete i hodet når han kom, men eller 'fresk som en fesk'! :-)
Hyyylte som bare det med sine kraftige lunger, og hadde sin første samtale med Mor i telefonen bare få minutter gammel.

Han ble målt og veid til 49 cm og 3485 gr.
For å få i han mat ble han lagt inn på nyfødt intensiv avd. der lå han på pappas bryst og fik melk gjennom sonde.
Mens jeg...*snufs*..lå helt alene på fødestuen og ble herjet med.
Hele natta lå jeg aleine. Og med gangsperre i 3 døgn var det ikke bare bare å sprette ut av senga.
Men tirsdagen kom og jeg ble trilla opp for å treffe lille prinsen. På nyf.avd ble han dullet og bysset med av pleierne, og han var jo en kjempe i forhold til alle de for tidlig knøtta som lå der hehe.

Jeg ble lært opp i meieriproduksjon og satt til pumpene for å kunne gi Maths min dyrebare melk på flaske. Og på dag 3 kunne jeg omtrent konkurere med Tine meierier og var stolt over mine nye pupper som hadde tredobbla seg i størrelse! :D Kortvarig glede da hehe.

Maths lærte fort å spise av vanlig flaske og alt var supert, men for å kunne reise hjem måtte vi kjøpe pumpe og utstyr først, så måtte få sosionomen til å ordne litt papirer siden vi skulle få denne dekket. Da vi var klare på dag 4 til å reise hjem fikk Maths forhøyet gulsottverdi, og det ble 2 ekstra dager. Blæ! Utrolig hvort fort lei man blir dette sykehuset.
Men det var trygt og godt å være der de første dagene, men etter 3-4 dager er man klar for å hjem igjen.

ps: både jeg og Eivind fikk fullstendig dilla på isteen de har på fødestua, søt og  god som gir mor energi under fødsel...og den drakk vi hele tida hehe. (namnam)

På kvelden dag 6 dro vi hjem...herlig :-)
Selv om jeg er erfaren småbarnsmor er jeg livredd de første ukene, så vi hadde han i vogna ved siden av oss om natta og stelte han på stuebordet så jeg slapp å gå i trappa med han.
Snille gode Maths.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar